Suomalaisuus kestää aikaa – Tutustu yli 100-vuotiaisiin messurakentamisen asiakkaisiimme Mannerin Konepajaan ja Lojeriin

Messurakentajan työssä on antoisaa päästä tutustumaan erilaisiin yrityksiin eri toimialoilta. Nyt haluamme esitellä yli 100-vuotiaat asiakkaamme Mannerin ja Lojerin, jotka luottavat Messeforumin hiilineutraaliin messuosastoon.

Mannerin konepaja ja Lojer Messeforumin referensseinä

Messurakentajan työssä erityisen ilahduttavaa on saada asiakkaiksi ja päästä tutustumaan erilaisiin yrityksiin eri toimialoilta. On hienoa, miten monenlaista osaamista kotimaastamme Suomesta löytyy. Historia asettuu perspektiiviinsä, kun pian 14 vuotta täyttävä Messeforum tekee yhteistyötä yli sata vuotta toimineiden Oy Mannerin Konepaja Ab:n ja Lojer Oy:n kanssa.

Pakko todeta, että oma messurakentamisen historiamme – vaikka ylpeitä siitä olemmekin – tuntuu varsin lyhyeltä Mannerin 133 vuoden ja Lojerin 104 vuoden rinnalla. Miten monta murrosta ja muutosta niin talouselämässä kuin maailmantilanteessakin nämä yritykset ovatkaan ehtineet kokea. Pitkä historia on tärkeä voimavara molemmille yrityksille.

Läkkisepän pajasta kansainväliseksi kuljetuspyörätoimittajaksi

Manner on edennyt läkkisepän pajasta muun muassa polkupyöräkaupan kautta kansainväliseksi yritykseksi, joka valmistaa laadukkaita kuljetuspyöriä. 1800-luvun loppuvuosina yrityksen toiminta todellakin käsitti myös urheilukaupan ja polkupyörien vuokraamisen. Vuonna 1914 keskityttiin konepajatoimintaan, mutta erilaiset pyörästöt kulkivat mukana kautta vuosien. Vuodesta 1974 lähtien Mannerin Konepaja on keskittynyt yksinomaan kuljetuspyörien valmistamiseen. Viimeisten 25 vuoden aikana tuotekehitys ja valmistus on keskittynyt muovisten pyörätuotteiden valmistukseen mm.  sairaala- ja kuntoutuslaitteisiin. Historian varrelle mahtuu niin uusia innovaatiota kuin muotoilupalkintojakin, ja kansainvälisyys on ollut kuvassa mukana jo vuosikymmeniä. Helmikuussa 2023 toteutuneen yrityskaupan myötä Manner siirtyi osaksi amerikkalaista Colson Groupia, joka on maailman suurin pyörien valmistaja.

Mannerin tuotteita viedään useisiin maihin nimenomaan juuri terveydenhuoltoalan käyttöön. Vakiintuneimpia vientimaita ovat Pohjoismaat, Saksa ja Englanti.

”Pitkä historia antaa uskottavuutta asiakkaiden silmissä. Etenkin Etelä-Euroopassa pitää ensin luoda luottamus yritystä kohtaan ja sitten vasta päästään myymään tuotetta”, kertoo myynti- ja markkinointipäällikkö Kim Lönegren. 

Siinä vaiheessa, kun Lönegren alkaa kertoa Mannerin arvoista ja menestystekijöistä, tuntuu, kuin sanat voisivat yhtä hyvin tulla messeforumilaisten suusta. Toden totta, 133-vuotias ja 14-vuotias täysin eri aloilla toimivat yritykset voivat jakaa samat arvot kokonaispalvelusta, laadusta ja luotettavuudesta!

”Emme vain valmista pelkkiä pyöriä, vaan haluamme tehdä yhteistyötä asiakkaiden kanssa ja ratkaista heidän ongelmiaan. Tarjoamme kokonaisratkaisuja, jotta asiakas saa meidän tuotteemme helpommin asennettua omaan tuotteeseensa. Aikataulujen täytyy pitää, tuotteiden on oltava laadukkaita ja asiakkaan pitää voida luottaa meidän sanaamme ja tekemiseemme”, Lönegren tiivistää.

Lastenrattaiden korjauksesta Pohjoismaiden johtavaksi hoitokalustevalmistajaksi

Lojer Oy:n arvomaailma on varsin samanlainen: ”Tuotteiden laadun kautta mitataan yrityksen kiinnostavuus. Etenkin teollisessa tuotannossa ja erityisesti kansainvälisillä markkinoilla toimittaessa uskottavuus on tärkeää, ja se, että olemme olleet markkinoilla jo näin kauan, luo uskottavuutta ja luotettavuutta”, toteaa Lojerin liiketoimintajohtaja Martin Härmälä.

Lojer on Pohjoismaiden suurin sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja. Yrityksen tuotteita on käytössä 115 maassa eri puolilla maailmaa mm. Skandinaviassa, Keski-Euroopassa ja Lähi-Idässä.

Lojer sai alkunsa vuonna 1919 Vammalan Konepajasta, jossa muun muassa korjattiin polkupyöriä ja lastenrattaita. Historian eri vaiheissa yrityksen tuotevalikoimaan kuului – aina yhteiskunnan kulloistenkin tarpeiden mukaan – muun muassa potkukelkkoja, puntareita, urheilijoiden työntökuulia, konekiväärien ja pistoolien osia ja tykin ammuksia, koti-ja maatalouskoneita ja pihakivojen pumppuja.   

Pumppujen kanssa Lojer myös lähti 1960-70-luvuilla maailmalle aina Afrikkaa myöden. Terveysteknologia tuli kuvaan mukaan sattuman kautta 1980-luvun alussa, ja fysiatriaan suunnitellut hoitopöydät osoittautuivat menestykseksi. Konepajan tekemien suurten investointien myötä toiminta sai aivan uuden vaihteen, joka johti määrätietoiseen sairaala- ja hoitokalusteiden tuotekehitykseen, yritysostoihin ja viennin kasvuun. 

Tuotekehitys on Lojerin yksi tärkeimpiä arvoja tänäkin päivänä, ja on tuonut tullessaan niin useita palkintoja kuin suuria kauppoja ympäri maailmaa. 

”Vienti on ollut meille normaalia toimintaa jo vuosikymmenien ajan. Kotimarkkinat Suomessa ovat rajalliset, mutta maailmanmarkkinat suuret. Menestymiseen tarvitaan motivaatiota ja tahtoa lähteä ulkomaille sekä uskallusta ottaa riskiä ja toimia maailmalla”, painottaa Härmälä. 

Medica-messuilta maailmalle hiilineutraalilla messuosastolla

Düsseldorfin Medica-messut ovat tärkeä kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin kanava molemmille yrityksille. ”Vienti vaatii pitkäjänteistä työtä. Esimerkiksi Medicassa olemme olleet mukana jo lähes 30 kertaa”, Lojerin Härmälä kertoo.

Medica on päämessutapahtuma myös Mannerille. Uusia potentiaalisia asiakkaita löytyy messuilta sekä messuvieraista että myös toisista mukana olevista näytteilleasettajista.

Messeforum toimii Medica-messuilla molempien yritysten messurakentajana. Sekä Mannerin että Lojerin messuosastot, kuten kaikki Messeforumin toteuttamat messuosastot ovat hiilineutraaleja.

”Useampi jälleenmyyjä kiinnitti huomiota hiilineutraalista messuosastosta kertovaan tarraan osastomme seinässä. Hiilineutraalius on ehdottomasti hyvä asia, vaikka sen tuomaa lisäarvoa on vaikea suoraan mitata. Kyse on vähän samasta asiasta, kuin meidän omien tuotteidemme antimikrobisuudessa: tuotetta ei osteta vain sen vuoksi, että se on aktimikrobinen, mutta lisäominaisuutena antimikrobisuus on kuitenkin hyvä asia, aivan kuten hiilineutraalius Messeforumin messuosastoissa. Se osoittaa dynaamisuutta, vastuullisuutta ja sitä, että asioita on mietitty pidemmälle kuin vain yksinkertaisimpaan saakka”, pohtii Lojerin Martin Härmälä.

Kaiken kaikkiaan Lojer ja Manner ovat olleet tyytyväisiä yhteistyöhän Messeforumin kanssa.

”Kaikkein tärkeintä messuprojekteissa on laatu, sen tulee olla sellaista, kuin on sovittu. Projekteissa on lukuisia lankoja, joiden pitää pysyä käsissä, joten myös sujuva yhteistyö yhteyshenkilön kanssa on tärkeää. Messeforumin kanssa toiminta on nopeaa, mutkatonta ja ihmisläheistä. Voin luottaa siihen, että asiat menevät eteenpäin niin kuin olemme sopineet”, Martin Härmälä toteaa.

”On hienoa, että Messeforum auttaa muutenkin kuin vain messurakentamisessa, esim. messukuljetusten järjestämisessä, jotta omaa aikaa ei kulu rahtitarjousten pyytämiseen. Messujen päätyttyä Messeforum myös pakkaa ja lähettää tavaramme takaisin Suomeen. Myös osaston hiilineutraalius on hyvä asia. Toimimme ISO 14001-standardin mukaisesti, ja hiilineutraali messuosasto täydentää tätä toimitatapaa”, vakuuttaa Mannerin Kim Lönegren.

Lue lisää Mannerin historiasta.

Lue lisää Lojerin historiasta.

Tutustu tarkemmin Messeforumin hiilineutraaliin messuosastoon.

Ota yhteyttä

    Ota yhteyttä