Osallistutko kansainvälisille messuille? Muista suojata tavaramerkkisi

Tavaramerkin suojaaminen kannattaa. Rekisteröimällä tavaramerkkisi kohdemarkkinoillasi voit turvallisin mielen osallistua näytteilleasettajana kansainvälisille messuille ja varmistaa brändisi kansainvälisen ainutlaatuisuuden.

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa yrityksen tavarat tai palvelut muiden yritysten vastaavista tuotteista tai palveluista. Tavaramerkin avulla voit suojata oman yrityksesi ainutlaatuisuuden niillä kansainvälisillä markkinoilla, joille tavaramerkkisi on rekisteröity. Kun sinulla on yksinoikeus tavaramerkkiin, kukaan muu ei voi käyttää sitä ilman suostumustasi.

kansainväliset messut Messeforum Oy
Kansainvälisten messujen näytteilleasettejan kannattaa pitää huolta myös tavaramerkistään.

Suojaaminen on edullisempaa kuin suojaamattomuus

Tuskin haluat edes ajatella tilannetta, jossa osallistut toista kertaa kansainvälisille messuille, ja mukana onkin paikallinen näytteilleasettaja samankaltaisella tuotteella tai palvelulla. Pahimmassa tapauksessa kohdemaassasi joku maahantuoja, jälleenmyyjä tai jakelija on saattanut rekisteröidä brändisi paikallisesti omiin nimiinsä.

Markkinointi & Mainonta kertoi 3.1.2020 päivittäistavarakauppaketjusta, joka on Kiinan korkeimman oikeuden mukaan loukannut sitä kopioineen kiinalaisyrityksen tavaramerkkiä, koska yritys ei ollut rekisteröinyt omaa tavaramerkkiään Kiinassa. Kyseessä on japanilainen Muji, joka on nyt läsnä myös Suomen markkinoilla.

Nykyisin kohdemaiden paikalliset toimijat saattavat joskus myös edellyttää, että tuotteesi tai palvelusi on rekisteröity ja suojattu, ennen kuin he suostuvat kanssasi yhteistyöhön.

Jotta yrityksesi tulevaisuus olisi turvattu, kannattaa tuotemerkki rekisteröidä, sillä suojaaminen on edullisempaa kuin suojaamatta jättäminen. Jos joku muu haluaa rekisteröintisi jälkeen kiistää oikeutesi rekisteröimääsi merkkiin, se on huomattavasti vaikeampaa, koska heidän tulee pystyä pitävästi osoittamaan oikeutensa rekisteröityyn merkkiin.

Tavaramerkkilaki uudistui vuonna 2019

Tavaramerkkilaki uudistui toukokuussa 2019. Uudistuksen myötä Suomen kansalliset tavaramerkit ja EU-tavaramerkit toimivat rinnakkain. Lisäksi uudistuksessa muutettiin vanhenemisaikoja, laajennettiin mahdollisuuksia rekisteröidä myös muita kuin graafisesti esitettäviä tavaramerkkejä ja helpotettiin sähköistä asiointia.

Nyt tavaramerkin voi rekisteröidä:

  • asiakirjana
  • kuvana
  • videona
  • multimediatiedostona
  • äänitiedostona.

Tavaramerkin 10 vuoden voimassaolo astuu voimaan jo hakemispäivästä eikä enää tavaramerkin rekisteröintipäivästä.

Euroopan unionin Teollisoikeuksien virasto (EUIPO) tutkii säännöllisesti yritysten innokkuutta suojata immateriaalisia omistuksiaan. Vuonna 2019 tutkimus tehtiin 28 EU maassa ja vastaajia oli noin 9 000. Vuoden 2019 tutkimuksen mukaan suomalaisten Pk-yritysten mielestä tärkeimmät syyt suojata tavaramerkillä oma yritystoiminta ovat:

  • oikeusvarmuus 78%
  • kopioimisen ehkäiseminen 64%
  • oman yrityskuvan ja yritysarvon nouseminen 53%.

EUIPO:n mukaan suomalaisista yrityksistä 80 prosenttia on rekisteröinyt kansallisen tavaramerkin ja 26 prosenttia EU-tavaramerkin. Vain kuusi prosenttia oli rekisteröinyt tavaramerkin jossakin EU:n ulkopuolisessa maassa.

Tavaramerkin lisäksi kannattaa tietysti kiinnittää huomiota myös itse tuotteisiin ja ne kannattaa tarvittaessa patentoida kopioimisen estämiseksi. Kun tavaramerkki- ja patenttiasiat on mietitty, ei muuta kuin maailmaa valloittamaan!

Messeforum auttaa maailmanvalloituksessa kansainvälisten messujen avulla. Ota yhteyttä luotettavaan messurakentajaan!

Lähteet:

Teollisoikeuksien virasto (EUIPO)

Ipriq Oy

Patentti- ja rekisterihallitus