Kirjat nostattavat yhteishenkeä ja vievät Suomea maailmalle

Nyt kun elämme poikkeuksellisia pandemia-aikoja ja työt messurakentamisen parissa ovat pakon sanelemina keskeytyneet, ainakin meidän perheessämme on ollut tavallista enemmän aikaa lukea kirjoja. Kirjat ovat suunnaton mielihyvän ja elämysten lähde. Tällaisina poikkeuksellisina aikoina erityisesti kotimaisen kirjallisuuden lukeminen tuottaa suurta iloa ja ylpeyttä. Kirjallisuus on kansallisen kulttuurimme keskeinen ilmentymä ja tärkeä kansallista yhteenkuuluvuutta luova voimavara. Olemme erityisen iloisia, että olemme jo monena vuonna saaneet myös olla auttamassa suomalaisen kirjallisuuden voittokulkua maailmalla Frankfurtin kirjamessujen messuosastolla.

Frankfurtin kirjamessut ovat yksi kirjankustannusalan tärkeimmistä kansainvälisistä kontaktiareenoista. Messuilla eri puolilta maailmaa tulevat kustantajat ostavat ulkomaisen kirjallisuuden kustannusoikeuksia omiin maihinsa ja myyvät omien kirjailijoidensa teoksia maailmalle. Suuri joukko suomalaisia kustantajia on vuosittain mukana Frankfurtin kirjamessuilla Suomen Kustannusyhdistyksen koordinoimassa Suomi-paviljongissa. Messeforum on suunnitellut ja toteuttanut Suomen messuosaston jo usean vuoden ajan.

”Frankfurtin kirjamessut ovat suomalaiselle kustannusalalle mitä merkittävin areena pysyä ajan tasalla kansainvälisistä kirjallisuuden suuntauksista ja luoda kontakteja ulkomaisiin kustantamoihin. Suomen pienillä markkinoilla toimivien kustantamoiden on tärkeää saada suomalaisen kirjallisuuden kustannusoikeuksia myytyä ulkomaille, jotta suomalainen kustannusala pysyy elinvoimaisena. Siihen Frankfurtin kirjamessut tarjoavat hyvän mahdollisuuden”, sanoo Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho.

Kirjamessuille osallistuvan 7.500 kustantamon messuosastoilla riittää viiden messupäivän aikana vilskettä. Suomen messuständillä kustantajat hoitavat etukäteen sovittuja tapaamisia tarkan aikataulun mukaan. Väliin sovitetaan tapaamisia yllättäen paikalle osuneiden tuttujen tai uusien ostajien kanssa. Toisinaan kustantajat ovat tuoneet messuosastolle myös kirjailijoita kertomaan teoksistaan.

Suomen Kustannusyhdistyksen infotiskillä ohjataan vierailijoita oikeiden kustantajien pöytiin, kerrotaan suomalaisesta kirjallisuudesta ja jaetaan myös yleistä Suomi-infoa. Yksi messuvieraiden odottamista Suomi-paviljongin kohokohdista on yhtenä iltana kansainvälisille kutsuvieraille järjestettävä cocktail-tilaisuus. Silloin messuosasto täyttyy suomalaisten karjalanpiirakoiden, lohileipien ja hyvien juomien ystävistä, joilla riittää keskusteltavaa niin kirjallisuudesta kuin muustakin maailman menosta.

Suomen Kustannusyhdistys koordinoi Frankfurtin kirjamessujen osallistumisen jäsenkustantamoidensa puolesta. Käytännön järjestelyistä tähän saakka vastannut viestintäpäällikkö Elina Lahdenkauppi pitää tärkeänä, että messuosasto toimii hyvin käytännön erilaisissa tilanteissa.

”Messuosastolle on mahdutettava useita kustantamoita niin, että jokaisella on riittävästi tilaa asiakasneuvotteluihin. Jokaisen on myös saatava messuille tuomansa uudet kirjansa näyttävästi esille. Infotiski on keskeinen osa messuosastoa ja sen takaa meidän täytyy pystyä palvelemaan sekä omia kustantajiamme että ständille tulevia vieraita. Myös varasto- ja keittiötilaa tarvitaan. Ja tietysti Suomen paviljongin täytyy myös näkyä hyvin ja tuoda Suomea esille messuhallin osastopaljoudessa”, kuvailee Lahdenkauppi.

Frankfurtin kirjamessujen Suomen messuosasto palvelee yhtä aikaa useaa suomalaista kustantajaa.

Messeforum on toteuttanut Suomen paviljongin jo useana vuonna ja tuntee hyvin kustantajien tarpeet. Messe Frankfurtin edustajaroolinsa myötä Messeforum tuntee erinomaisesti myös messukeskuksen sekä Buchmesse-messuorganisaation. Niinpä kustantajat ovat tottuneet luottamaan Messeforumin apuun myös neuvotteluissa ja yhteydenpidossa messujärjestäjän kanssa.

”Messeforumin pitkäaikaisen kokemuksen, ainutlaatuisten kontaktien ja kansainvälisten suhteiden ansioista voi aina luottaa, että messuvalmistelut ja messurakentaminen hoituvat kuin itsestään, ja yllättävissäkin tilanteissa osaaminen ja apu löytyy heti. Ei tarvitse itse kuin tulla paikalle. Messuilla voi keskittyä 100-prosenttisesti tapaamisiin ja promootioihin, kun kaikki messurakenteet ja fasiliteetit on hoidettu viimeisen päälle”, tiivistää Messeforumin roolin Werner Söderström osakeyhtiön markkinointia hoitava Mikko Immonen.

Uskotaan tulevaisuuteen, tavataan toivottavasti jälleen tänä vuonna Frankfurtin kirjamessuilla ja luetaan kirjoja!