Logo [Messeforum Oy]
 

12 joulukuu 2018

Digiratkaisuja(kin) pitää myydä kasvokkain

"Maailma on aina vain digitaalisempi, ja digitaalisuus on tuonut eri teollisuudenaloille huikeita uusia tuotteita, ratkaisuja ja toimintatapoja. Silti väitän, että kansainvälisessä vientikaupassa edes digitaalisia ratkaisuja ei voi myydä täysipainoisesti ilman perinteistä kasvokkaista kohtaamista."

Näin sanoo viestintä- ja markkinointijohtajamme Virpi Hopeasaari Tekniikka&Talous-lehden nettiblogissa (julkaistu tekniikkatalous.fi/kumppaniblogit 10.12.2018). 

Tässä koko blogiartikkeli: 
Mitä digitaalisemmaksi maailma muuttuu, sitä enemmän tarvitsemme ihmisten kasvokkaista kohtaamista. Jos menetämme ihmisten välisen henkilökohtaisen, kasvokkain tapahtuvan viestinnän, menetämme jotain olennaista inhimilliseen olemiseen kuuluvaa, jotain, jota ei voi korvata teknologialla.

Vientikaupan vanhin, voimakkain ja yhä edelleen luontevin kasvokkaisen kohtaamisen areena ovat kansainväliset ammattimessut. Messuosallistuminen on äärimmäisen kustannustehokas ja toimiva myynnin ja markkinoinnin kanava.

Olipa tuotteesi digitaalinen ratkaisu tai kovaa rautaa, eri alojen johtavilla ammattimessuilla pystyt yhdellä ainoalla messuinvestoinnilla tavoittamaan yleensä sekä koko olemassa olevan että potentiaalisen asiakaskuntasi. Messuilla pystyt esittelemään tuotteesi konkreettisesti. Voit selittää, näyttää ja demota tuoteominaisuuksia kädestä pitäen ja saat mahdollisuuden vakuuttaa asiakkaasi silmätysten siitä, miksi hänen pitäisi ostaa tuotteesi. Ainutlaatuinen tilaisuus, jota mikään muu myyntikanava ei voi korvata.

Perinteisesti vientimyyjä kiertää maailmaa asiakkaalta toiselle hoitaen yhden asiakkaan asiat kerrallaan. Ammattimessuilta on mahdollista saada yhdestä ainoasta tapahtumasta kotiin viemisiksi kerralla useita liidejä, kontakteja, kauppoja, mahdollisia uusia kumppaneita sekä paljon arvokasta tietoa niin oman tuotteen menekistä kuin oman alan kehityksestä, trendeistä ja kilpailijatilanteesta. Matkapäivien määrä todennäköisesti vähenee, ja vientityön teho kasvaa.

Ensi keväänä Frankfurtissa järjestettävät ISH-messut ovat talotekniikan johtava kansainvälinen ammattitapahtuma. ISH:ssa käyvät kaikki, jotka haluavat pysyä ajan tasalla rakentamisen, talotekniikan, energiaratkaisujen ja kylpyhuoneteknologian viimeisimmästä kehityksestä. ISH on perinteisesti täynnä uutta teknologiaa, ja esimerkiksi älykkäät digitaaliset talo- ja rakennusautomaation ratkaisut saavat ISH:ssa runsaasti huomiota. Onkin mielenkiintoista havaita, miten paljon kansainvälisillä messuilla nykyään esitellään digitaalisia palveluja ja ratkaisuja, joita ei voi konkreettisesti esineellistää. Silti yritykset ovat ymmärtäneet, että paras kanava niiden esittelylle on perinteinen messuosasto.

ISH samoin kuin muutkin Messe Frankfurtin teknologiaklusteriin kuuluvat omien alojensa johtavat kansainväliset ammattimessut – valaistuksen ja rakennusautomaation Light + Building, puhdastilateknologioiden Cleanzone, turvallisuusteknologian Intersec tai lihateollisuuden IFFA, osoittavat, miten digitaalisuus ja perinteiset kasvokkaiset myyntitavat voidaan yhdistää tehokkaaksi kokonaisuudeksi.

Ennen messuja, niiden aikana ja messujen jälkeen digitaaliset kanavat ja messujen tarjoamat digitaaliset mediat ovat erinomainen väylä hankkia tietoa, kutsua ja löytää vieraita messuosastolle, hoitaa tilauksia ja vauhdittaa messuilla luotujen kontaktien ylläpitoa. Mutta kaikki tämä on vain tukitoimintoja. Menestys lähtee siitä, kun sinä annat yrityksellesi kasvot, kohtaat asiakkaasi henkilökohtaisesti ja vakuutat hänet. Uskon, että teet sen ainakin vielä toistaiseksi vaikuttavammin kuin tekoäly tai virtuaalinen digipalvelu.